Sokakban már tudatosult az, hogy a háztartási cikkek beszerzésénél a fenntarthatósági szempontokat is szükséges figyelembe venni, azonban a rendezvények szempontjából még mindig nincs a köztudatban ez a felfogás. Pedig már több mint egy évtizede a trendek is e felé mutatnak.
A környezetvédelmi intézkedések kulcsfontosságúak azon vállalatok számára, akik felelősen szeretnének működni és így is pozícionálják magukat a piacon. A fenntartható munkahelyek a cég hitelességét, a márka értékét is növelik. A munkavállalók és partnerek is egyre inkább értékelik, ha egy cég valóban figyel a környezetére.
Fenntarthatóbb rendezvények ESG minősítéssel
Az ESG a környezetvédelmi (Environmental), társadalmi (Social) és vállalatirányítási (Governance) szempontokat jelenti. A vállalatok által készített fenntarthatósági jelentés keretrendszere az ESG. A jelentéskészítés nem mindenkinek kötelező, azonban a vállalatnak stratégiai előnyt jelent gazdaságilag és társadalmilag egyaránt.
A fenntarthatóság szempontjából a cégek főtevékenységén túl érdemes vizsgálni a ritkább, alkalmi elemeket is, mint például a rendezvények.
A céges sportnapok, családi napok, csapatépítő programok környezeti terhelése is csökkenthető, minimalizálható. Bár a rendezvények fenntarthatósága esetében viszonylag új megközelítésről van szó, szerencsére a hazai cégeknél is találunk már követendő, jó példákat.
Az egyik legismertebb, a fenntarthatósági célokat maximálisan figyelembe vevő cég a fesztiválszervező SZIGET Kft. A SZIGET Európa egyik legnagyobb fesztiváljaként már évek óta a környezetvédelmi intézkedések élvonalában jár.
A SZIGET-nél 2013-ban kezdtek el a zöld rendezvényekkel foglalkozni.
A zöldebbé válás első lépése a szelektív hulladékgyűjtés volt, majd fokozatosan tágították a spektrumot. Csatlakoztak különböző nemzetközi együttműködésekhez és azóta is célzott intézkedéseket hajtanak végre azért, hogy minél fenntarthatóbbá tegyék az augusztusban induló fesztivált.
Ezért Dominus Ákossal, a Sziget Fenntarthatósági managerével beszélgettünk arról, hogy hogyan lehet egy rendezvény valóban környezetbarát és fenntartható.
1. Miért érdemes fenntartható rendezvényeket szervezni?
Ma már nincs olyan márka/szolgáltatás, ami ne venné figyelembe a zöld szempontokat. Azok a cégek, amelyeknek kötelező az ESG tanúsítvány, fontos lesz, hogy a saját fenntartható intézkedéseiket a riportjaikban feltüntesse. A rendezvényről szóló fenntarthatósági adatokat pedig jól lehet ezekbe a riportokba integrálni. Ennek az a feltétele, hogy a cég ezeket az adatokat begyűjtse, értékelje és kiszámolja belőle a CO2 kibocsátást.
A fesztiválok sok tekintetben előrébb tartanak ezekben a törekvésekben. Ennek egyik oka a résztvevők felől érkező igény, másfelől a fesztiváloknak van egy ellen-kulturális törekvése, úgynevezett ,,mély” társadalomként működnek – itt a szervezők hatékonyan tudják tesztelni az új társadalmi innovációkat.
2. Csökkenthető a rendezvények ökológiai lábnyoma? Mennyire van erre lehetőség?
Leginkább a rendezvényszervezőkön múlik, milyen eszközökkel zöldítik a rendezvényt. Ha például a sima kuka mellé ki van helyezve szelektív is, a látogatók a PET palackot abba fogják dobni. De a legelső és legkönnyebben elvárható lépés az egyszer használatos eszközök elhagyása.

3. Milyen alternatívákat használjunk az egyszer használatos műanyag evőeszközök, poharak helyett?
A Szigetnél a repoharak bevezetése mellett kötelezővé tettük a lebomló termékek használatát a vendéglátó egységeknél. Emellett innovatív módon megoldottuk a komposztálást is, amire 2019-ben európai díjat kaptunk (Greener Innovations díj – Greener Festival Awards -a szerk.).
4. Sokszor halljuk, hogy azért használnak műanyag evőeszközöket és tányérokat egy rendezvényen, mert a kerámia törékeny és ezáltal balesetveszélyes is. Ez valóban így van?
A műanyag, egyszer használatos eszközöket egyszerűbb a vendéglátóknak megvenni majd kidobni, minthogy felkeressenek egy olyan kapcsolatot, ahonnan bérelni lehet elmosható kerámia tányérokat. A vendéglátásban vannak a legkézenfekvőbb megoldások az egyszer használatos eszközökkel szemben. Ezek kifogások, amiken túl lehet lépni. Voltam olyan több ezer fős szabadtéri rendezvényen, ahol kerámia tányérok voltak és egy sem tört el, ez nem jellemző.
5. Csökkenthető az energiafogyasztás valahogy egy rendezvényen?
Ahogy előbb említettem, legelső lépés az egyszer használatos műanyagoktól való eltávolodás. Az intézkedések mellett pedig érdemes mérni ezeknek a hatékonyságát. Erre többségében a cégeknél nincsen dedikált ember, és van, hogy a kijelöltek számára nem fér a teendőik közé ez a feladat.
Kezdd azzal, hogy meghatározod, ki és hogyan fog foglalkozni ezeknek a zöld/fenntartható intézkedéseknek a bevezetésével a szervezeten belül. Ehhez elengedhetetlen egy szakember, akinek van hozzá hatásköre.
Ez lehet együttműködésen keresztüli tanácsadó vagy önkéntes is. Ha megvan a projekt felelőse, akkor a rendezvény CO2 kibocsátását kell meghatározni, majd sorra venni a rendezvény minden elemét és megnézni, mit, hogyan lehet környezetkímélőbbé tenni.
6. A rendezvényen résztvevőknek valamilyen tömegközlekedési megoldás felajánlása (pl. külön busz vagy car sharing) mennyire megvalósítható, kivitelezhető? Lenne rá igény és élnének is vele?
Van olyan rendezvény, ahol a legnagyobb problémát az autós közlekedés okozza – átlagosan egy autóban 1-2 ember ül. Egységes rendezvényeknél a kollégák megbeszélhetik, hogy hogyan töltsék fel az autókat. Ha pedig nagyobb szabású, ezer fős eseményről van szó, arra vannak olyan olcsón használható applikációk, amik kifejezetten abban segítenek, hogy megtalálják egymást azok, akiknek van autójuk és akik szívesen beülnének valaki máshoz. Ezzel akár a felére is csökkenhet az a környezeti terhelés, ami a megnövekedett autóforgalomból adódik.

7. Mérhető valahogy a rendezvény fenntarthatóságának a sikeressége? Érdemes erre figyelni?
A károsanyag kibocsátás és a környezetterhelés ma már nagyon könnyen mérhető. Erre vannak modelljeink, így bármilyen rendezvény szén-dioxid kibocsátását megmérhetjük. Ezeket a mért adatokat összehasonlítjuk, kiértékeljük, és ha nyitottak rá, tanácsot is adunk, hogy melyik területen érdemes beavatkozni (pl. közlekedés, étkeztetésnél a menü tudatos megtervezése).
8. Hogyan gondoskodunk arról, hogy az esemény ne hagyjon maga után felesleges szemetet vagy környezeti terhelést?
Nagyon sok minden múlik már az esemény előtti kommunikáción is. A környezetvédelem a saját életminőségünknek a véleményéről szól.
Tedd fel magadnak a kérdést, hogy egészséges környezetben vagy szennyezettben szeretnél élni?
Mi is a hulladékgazdálkodással indultunk 2013-ban, rá 2-3 évre kezdtünk el több intézkedést bevezetni annak érdekében, hogy a fesztivál minél fenntarthatóbb legyen és ezért folyamatosan teszünk most is.
Összefoglalva tehát érdemes egy fenntarthatósági szakembert kinevezni, vagy megbízni egy külsős tanácsadót és megmérni a rendezvény károsanyag kibocsátását.
A rendezvény előtti kommunikáció során már szükséges felhívni a résztvevők figyelmét a fenntarthatósági intézkedésekre (pl. szelektív hulladékgyűjtés, komposzt, repohár stb.). A rendezvényre érkezés módjánál is már kímélhetitek a környezetet azzal, ha a tömegközlekedést választjátok, vagy egy autóban 4-5 ember ül. Kardinális kérdés az étkeztetés: a repoharak és a kerámia tányérok, elmosható evőeszközök használatával a hulladékot csökkentitek, a növényi alapú menü pedig egészséges és kisebb környezeti terheléssel járó megoldás.